Allmänna villkor
 
Allmänt
 
Dessa villkor gäller för prenumeration av de titlar som utges av bolagen Hall Media AB, Bonnier News Local AB respektive Sydsvenskan AB (tillsammans “Tidningsbolagen”). Se listor över aktuella titlar nedan.

Prenumerationen tillhandahålls av Bonnier News AB, org.nr. 559080-0917, (“Bonnier News”, “vi” eller “oss”), på uppdrag av respektive Tidningsbolag.
Respektive
Tidningsbolag är tillståndshavare och utgivare av titlarna och bestämmer därmed vilket innehåll som publiceras i dessa.
 
Hall Media AB, org.nr. 556100-7518, ger ut följande titlar:

  •  - Falköpings Tidning
  •  - Jnytt
  • - Jönköpings-Posten
  • - Skaraborgs Läns Tidning
  • - Skövde Nyheter
  • - Smålands Dagblad
  • - Smålands-Tidningen
  • - Smålänningen
  • - Tranås Tidning
  • - Vetlanda-Posten
  • - Värnamo Nyheter
  • - Västgöta-Bladet
Bonnier News Local AB, org.nr. 556004-1815, (”BNLO”), ger ut följande titlar:

  •  - Arbetarbladet
  •  - Arboga Tidning
  • - Avesta Tidning
  • - Bandypuls
  • - Borlänge Tidning
  • - Bärgslagsbladet
  • - Dala-Demokraten
  • - Fagersta-Posten
  • - Falu-Kuriren
  • - Gefle Dagblad
  • - Hockeypuls
  • - Hudiksvalls-Tidning
  • - Ljusdals-Posten
  • - Ljusnan
  • - Länstidningen Södertälje
  • - Länstidningen Östersund
  • - Mora Tidning
  • - Nerikes Allehanda
  • - Norrtelje Tidning
  • - Nya Ludvika Tidning
  • - Nynäshamns-posten
  • - Sala Allehanda
  • - Sundsvalls Tidning
  • - Söderhamns-Kuriren
  • - Södra Dalarnes Tidning
  • - Tidningen Härjedalen
  • - Tidningen Ångermanland
  • - Vestmanlands Läns Tidning
  • - Örnsköldsviks Allehanda
  • - Östersunds-Posten

Sydsvenska Dagbladets AB, org.nr. 556002-7608, ger ut följande titlar:

  • Helsingborgs Dagblad
  • Sydsvenskan
  • Landskronaposten (printedition av HD)
  • Nordvästra skånes tidningar (printedition av HD)
  • Laholms tidning (digital edition av HD)
Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du tar del av någon av ovan titlar eller därmed relaterad tjänst, antingen i pappersform, via dess webbplatser eller digital applikation (”Tjänsterna” eller ”Tjänst”). Det närmare innehållet i Tjänsterna framgår vid var tidpunkt på respektive tidnings webbplats.

Du godkänner Villkoren när du gör din beställning av prenumeration på någon av
tidningarna eller när du skapar ett konto för någon av Tjänsterna. För att ingå avtal om Tjänsterna/Tjänsten måste du vara 18 år. Genom ditt köp intygar du att de uppgifter som du lämnar om dig själv är sanna och
korrekta.

Behandling av Personuppgifter
 
Bonnier News är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Information om vår behandling av personuppgifter och om hur vi skyddar din integritet när du använder Tjänsterna finns på https://privacy.bonniernews.se , där du också hittar vår personuppgiftspolicy.

Prenumerationer och Abonnemang

Din prenumeration kan erbjudas i olika abonnemangsformer:

- Abonnemang som ger tillgång till en eller flera digitala Tjänster.

- Prenumeration som ger tillgång till digital Tjänst samt leverans av utvald papperstidning. Din prenumeration har startdatum från den dag du får första tidningen.

Tillsvidare innebär att Tjänsten levereras till dess uppsägning sker via kontakt med våra kundcenter tex via vår kundwebb eller telefon. Kontaktuppgifter till kundcenter finns längst ner på den här sidan.

Tidsbestämd innebär att Tjänsten levereras under en på förhand överenskommen period. Perioden framgår vid din beställning. Vill du förlänga ditt abonnemang/prenumeration eller byta till annan abonnemangsform ber vi dig kontakta vårt kundcenter. Om du har en prenumeration som innehåller leverans av en papperstidning och du vill fortsätta få din tidning levererad utan avbrott behöver du meddela kundcenter senast en vecka före den tidsbestämda periodens slut. Kontaktuppgifter till kundcenter finns längst ner på den här sidan.
 
UPPSÄGNING
 
Du avslutar ett abonnemang/prenumeration genom att kontakta vårt kundcenter tex via vår kundwebb eller telefon. Våra digitala prenumerationer som betalats med betalsätt Klarna eller med kort kan du även avsluta via Mitt konto. Kontaktuppgifter till kundcenter finns längst ner på den här sidan.

Abonnemanget/prenumerationen betalas i förskott och återbetalning vid uppsägning sker endast vid dödsfall eller flytt utanför aktuellt spridningsområde (gäller papperstidning). Ingen återbetalning görs av belopp under 100 kronor.

Du behöver avsluta ett tillsvidareabonnemang/-prenumeration minst två helgfria
arbetsdagar innan innevarande betalningsperiod löper ut (betalningsperioden är beroende av i vilka intervaller du betalar för din Tjänst ex.vis månatligen, kvartalsvis, årsvis).

Om du har valt att betala med autogiro behöver du anmäla din uppsägning till oss minst tre (3) veckor före nästa planerade transaktion. Om du valt att betala med autogiro dras detta den 27:e eller 28:e varje månad, alternativt nästkommande vardag.

Utebliven betalning godtas inte som uppsägning. Vid utebliven betalning
förbehåller vi oss rätten att fakturera dig för eventuella betalningspåminnelser, inkassokostnader och dröjsmålsränta enligt lag.

Bonnier News har rätt att säga upp ditt abonnemang/prenumeration med 30 dagars
varsel. Eventuell ersättning som betalats i förskott för Tjänsterna kommer då att återbetalas till dig. Bonnier News har vidare rätt att omedelbart och utan föregående meddelande säga upp eller stänga av din tillgång till Tjänsterna om du väsentligen eller vid upprepade tillfällen bryter mot bestämmelserna i dessa Villkor.

Ångerrätt

Om du tecknar en prenumeration som privatperson, så har du rätt att ångra ditt köp. Du ska då meddela oss inom 14 dagar från det att du har erhållit första numret av tidningen, eller vid digital prenumeration inom 14 dagar från din beställning. Du kan utnyttja din ångerrätt genom att
kontakta våra kundcenter t.ex. via vår kundwebb eller telefon. Kontaktuppgifter till kundcenter finns längst ner på den här sidan. Mer information gällande distansavtal och ångerrätt finns även att läsa på Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se. Där finns även en blankett du kan använda dig av: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett 
 
Utebliven betalning godtas inte som utnyttjande av ångerrätt. Bonnier News förbehåller sig rätten att debitera dig för den tid du har använt Tjänsten.

Betalning

Aktuella priser för respektive Tjänst hittar du i papperstidningen och på respektive
tidnings webbplats. Priser och avgifter anges inklusive moms. Bonnier News har rätt att ändra abonnemangs-/prenumerationsavgiften genom att meddela Kunden i skälig tid innan ändringen träder i kraft.

Betalning av Tjänsterna ska göras i förskott. Du kan välja betalningssätt, exempelvis faktura, kortbetalning, autogiro. I vissa fall krävs emellertid att betalning sker på särskilt angivet sätt. Betalning ska ske inom den tid och i övrigt enligt villkoren som gäller för ditt valda betalsätt, vilket framgår vid din beställning. Vid betalning med pappersfaktura debiteras en fakturaavgift om 49 kronor.
 
Vid utebliven betalning har Bonnier News rätt att debitera dröjsmålsränta från förfallodagen och begära ersättning för eventuella påminnelser och kostnader i samband med inkasso.
 
Ett nytt abonnemang/prenumeration får inte tecknas förrän tidigare skuld är registrerad som betald.

För det fall betalning sker via betaltjänstlösningar som tillhandahålls av tredje part,
t.ex. Klarna och PayEx, gäller i tillägg betaltjänstleverantörens särskilda villkor.

Särskilt om digital Tjänst

Vårt mål är att Tjänsterna alltid ska fungera tillfredsställande och vi kommer att
göra vårt bästa för att de ska fungera på ett bra sätt för dig som användare. Vi garanterar dock inte att din tillgång till Tjänsterna kommer att vara fri från fel eller avbrott.

De digitala Tjänsterna är anpassade för nyare versioner av webbläsare. Vi kan inte garantera att det inte uppstår problem eller fel vid användande av äldre versioner av sådana program. Observera att javascript och cookies måste vara aktiverat i din webbläsare för att du ska få ut full funktionalitet av Tjänsterna.
 
Särskilt om Papperstidning

Distribution av papperstidning

För varje tryckt tidning finns ett ordinarie spridningsområde angivet och för både
den tryckta och den digitala tidningen finns ett angivet antal utgivningsdagar. Utgivningsfrekvens kan komma att ändras.

Distribution av papperstidningen kan ske antingen via bud eller postdistribution. Distributionssättet av din tidning kan komma att ändras. Vid buddistribution levereras tidningen antingen till en av Postnord anvisad brevlåda, samlingslåda/samlingsplats för brevlådor eller till ett av distributören
uppsatt tidningsrör.

För postdistribution inom ordinarie spridningsområde levereras tidningen under utgivningsdagen. För postdistribution utanför ordinarie spridningsområde levereras tidningen en till två vardagar efter utgivningsdagen.

På lördagar, söndagar och midsommarafton, julafton och nyårsafton erbjuder Postnord ingen distribution. Din tidning kommer då istället att
distribueras via
postleverans nästkommande vardag.

Vi reserverar oss för att leverans av tidningen kan komma att ske med andra intervaller än vad som anges ovan, exempelvis till följd av ändrade
förhållanden
hos de utbärningsbolag vi anlitar. Du kommer att meddelas vid sådan eventuell förändring.

En förutsättning för att vi ska kunna leverera tidningen till dig är att din brevlåda är
märkt korrekt. Om du bor i lägenhet behöver din brevlåda vara
märkt med
efternamn. Om du bor i hus behöver brevlådan, förutom efternamn, även vara märkt med adress och eventuellt stoppställe.

Vid utebliven leverans av papperstidningen måste du som kund reklamera inom sjumdagar för att ha rätt till ersättning, det gör du enklast på kundwebben. Du erbjuds kompensation genom att vi, beroende på ditt betalsätt, förlänger din prenumeration med motsvarande antal dagar alternativt drar av kostnaden i kommande autogirodragning. Vänligen notera att kompensation inte erbjuds vid utebliven leverans till följd av en Force
Majeure-omständighet enligt nedan. Vi ber dig ta
kontakt med kundcenter för information om du har frågor om vad som gäller för din tidning. Du har
inte rätt till någon ersättning utöver vad som anges ovan.
Kontaktuppgifter till kundcenter finns längst ner på den här sidan.
 
Leverans till utlandet

Vi levererar inte våra papperstidningar till adresser utanför Sverige.

Adressändring och uppehåll

Du kan meddela ändring av din adress genom att kontakta vårt kundcenter t.ex. via
vår kundwebb eller telefon. Adressändring kan göras antingen
permanent eller
tillfällig. En tillfällig adressändring måste vara minst två dagar lång och ska begäras minst två helgfria vardagar innan. Kontaktuppgifter till kundcenter finns längst ner på den här sidan.

Du kan även begära tillfälligt uppehåll i Tjänsten. Tillfälligt uppehåll kan endast göras i abonnemang/prenumeration som innehåller papperstidning och medges inte på Tjänster med enbart digitalt innehåll. Uppehållet behöver vara minst fyra dagar och högst 90 dagar långt. Under uppehållet har du
fortsatt tillgång till de digitala
Tjänster som ingår i ditt abonnemang.

Vid uppehåll förlängs Tjänsten med det antal dagar som överstiger de trettio första dagarna av ditt uppehåll. Förlängningen läggs på efter slutet av innevarande abonnemang/prenumerationsperiod. Uppehåll på prenumeration som betalas via autogiro krediteras från och med åttonde dagen på uppehållet.

Undantag från ovan gäller viduppehåll (gäller endast prenumeration innehållande en papperstidning) på prenumeration med kortare löptid än sex månader och till annat pris än ordinarie. För sådan prenumeration utgår inget tillgodoräknande av tiden för uppehållet, d v s någon förlängning av Tjänsten sker inte.
 
Särskilt om köp via app

Ingår du ett köp i app via Apple App Store ingår du i du ett avtal med App Store
och vi hänvisar till Apples villkor. Vi kommer därför kunna ge dig begränsad support i dessa fall.
 
Särskilt om Läsarshoppen

Hos ”Läsarshoppen” kan du som har registrerat ett konto ta del av särskilda
erbjudanden. Gäller din prenumeration Helsingborgs Dagblad eller Sydsvenskan, kan du ta del av kundklubbarnas särskilda villkor på respektive sajt. hd.se/hdpasset och sydsvenskan.se/stjarnklubb.

Inställda evenemang

Vid köp av evenemangsbiljett inom ramen för Läsarshoppen har du som kund
ansvar för att kontrollera att evenemanget inte har blivit flyttat eller inställt. Om evenemanget har blivit flyttat eller inställt och du önskar återfå erlagd betalning för din biljett ska du kontakta arrangören. Vi kan i vissa
fall efter överenskommelse
med arrangören återbetala erlagd betalning för biljett. Eventuell service- och distributionsavgift återbetalas inte.

I de fall evenemang inte kan genomföras på grund av oförutsett hinder utanför
arrangörens/vår kontroll, såsom krig, naturkatastrofer, allvarlig smitta,
strejk eller
nya lagar, som skäligen inte kunde ha förväntats när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller förhindrat, är arrangören/vi fria från återbetalning, skadeståndsskyldighet eller andra påföljder. Detsamma gäller om en föreställning ställs in beroende på någon som arrangören anlitat eller annan i tidigare led.

Vi skickar endast biljetter till adresser inom Sverige och via e-post eller med Postnord. Vår ambition är att leverera dina biljetter inom sju vardagar efter ditt köp. Leverans av biljetter till vissa större evenemang eller turnéer kan ibland dröja ytterligare. Vi levererar alltid biljetten senast vardagen före evenemangets start.

För konsumenter gäller konsumentköplagen samt distansavtalslagen. Vi vill uppmärksamma dig på att bestämmelser om ångerrätt inte gäller vid köp av evenemangsbiljett och att du därför inte kan ångra ditt köp och få pengarna tillbaka.
 
Vi / Tidningsbolagen friskriver oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, gällande samtliga i Läsarshoppen förekommande evenemangsbiljetter och tjänster. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
Vi /
Tidningsbolagen förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och erbjudanden, utan föregående avisering.
 
Särskilt för företagskunder

För det fall du tecknar en företagsprenumeration, ingår upp till 6 konton eller enligt
särskild överenskommelse. Som företagskund har du inte rätt att ta del av erbjudanden i Läsarshoppen. Företagskunder har inte heller rätt till rabatt på privatannonser eller möjlighet att ta del av alla e-tidningar.
 
Användning av Tjänsterna

Användning av Tjänsterna får endast ske för privat icke-kommersiellt bruk och i 
enlighet med svensk lag. Du får inte använda Tjänsterna på ett sådant sätt att vi eller Tidningsbolagen drabbas av olägenhet eller skada.

När du skapar ett konto får du ett personligt användarnamn och lösenord som i 
vissa fall krävs för tillgång till Tjänsterna. Du ansvarar för att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna. Du ansvarar även för all användning av Tjänsten som sker med ditt användarnamn och lösenord. Vi ber dig kontakta vår kundtjänst om du misstänker att någon obehörig har fått reda på ditt användarnamn och lösenord.

Vid misstanke om missbruk av användarnamn och lösenord har vi rätt att kräva att
du byter lösenord eller att tillfälligt stänga av dig från tillgång till Tjänsterna.
 
Immateriella rättigheter

De immateriella rättigheterna till artiklar, bilder, webbplatser och annan
information som du får tillgång till genom Tjänsterna innehas av respektive Tidningsbolag eller dess licensgivare. Att du skapar ett konto och använder Tjänsten ger dig ingen rätt att mångfaldiga, kopiera, överlåta, upplåta, överföra eller i annan form utnyttja sådant innehåll som förekommer i Tjänsten och ej heller att använda Tidningsbolagens och/eller Bonnier News varumärken och kännetecken.
 
Force Majeure
Bonnier News / Tidningsbolagen är befriade från ansvar för förlust, skada eller förseningar som orsakats av lagbud, myndighets påbud, krigshändelse, strejk, lock-out, blockad, extrema väderförhållanden (SMHI:s klass 2 och 3 varningar), eller annan omständighet som vi inte kunde ha räknat med och vars följder vi inte kunde ha undvikit eller övervunnit.
 
Meddelanden

Du accepterar att Bonnier News kan komma att kontakta dig genom den
e-postadress du angett vid din registrering, i syfte att informera dig om villkorsändringar eller andra meddelanden hänförliga till din prenumeration eller till Tjänsten.

Som en del av din prenumeration - oavsett vilken prenumerationsform du har valt,
alternativt om du registrerat ett konto - kan vi komma att skicka
dig nyhetsbrev,
redaktionella notiser, erbjudanden från Bonnier News, Tidningsbolagen och/eller Expressens samarbetspartners samt direktmarknadsföring och andra liknande digitala utskick till den e-postadress eller mobil som du uppgivit för oss. Utskicken sänds med den regelbundenhet som vi bestämmer vid var tid. Om du inte vill ta del av dessa meddelanden kan du avanmäla genom att använda länken för avanmälan längst ned i meddelandet.
 
Villkorsändring

Bonnier News har rätt att ensidigt ändra innehållet i dessa Villkor. Eventuella
förändringar träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att ändrade villkor har meddelats dig genom att ha hållits tillgängliga på Tidningsbolagens webbplatser eller kommunicerats på annat sätt. I den mån vi gör väsentliga förändringar i Villkoren har du som prenumerant rätt att avbryta din prenumeration/abonnemang i förtid.

Vi utvecklar kontinuerligt Tjänsterna vilket innebär att vi kan komma att lägga till,
förändra och ta bort funktioner i dem. Om den beställda Tjänsten utgår eller utgivningsfrekvensen minskar kommer vi att erbjuda dig en jämförbar tjänst.
 
Ansvarsbegränsning
 
Bonnier News och Tidningsbolagen ansvarar inte för att det innehåll som tillgängliggörs via Tjänsterna är korrekt eller fullständig och inte heller för eventuella fel eller avbrott i Tjänsterna. Eventuell skada eller förlust som uppkommer till följd av felaktigheter i innehåll eller till följd av fel eller avbrott i Tjänsterna ersätts inte, om inte annat uttryckligen framgår i dessa Villkor.

Tjänsterna kan innehålla länkar till andra webbplatser som inte står under vår
kontroll. Vi ansvarar inte för integritetsskydd eller innehåll på dessa
webbplatser
utan tillhandahåller länkarna för att underlätta för våra besökare att hitta mer information inom specifika områden.

Bonnier News och Tidningsbolagen ansvarar vidare inte för brottsliga gärningar som begås med användning av Tjänsterna, till exempel hot eller förtal,
för
obsceniteter, för störande, kränkande, olämpligt eller olagligt innehåll eller uppförande från någon användares sida vid nyttjandet av Tjänsterna.
 
Överlåtelse
 
Dessa Villkor, och de rättigheter och skyldigheter som följer genom ditt köp, kan inte överlåtas eller överföras till annan part av dig. Bonnier News har rätt att fritt överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt Villkoren till annan part.
 
Gällande lag och tvistlösning

Villkoren lyder under svensk lag och eventuella tvister ska avgöras av svensk
allmän domstol. Om du är missnöjd med en Tjänst kan du också vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se .
 
Kundservice
 
Du är alltid välkommen att kontakta våra Kundcenter. Du hittar kontaktuppgifter till oss på våra kundwebbar där du även direkt kan administrera dina
tjänster. Du
når oss även på telefon eller via e-post.
 
Kundservice Bonnier News Local och Hall Media
Kundwebb kundservice.bonniernewslocal.se 
Telefon 010-709 79 00
* Se in inledningen vilka titlar som tillhör Bonnier News Local och Hall Media

Helsingborgs Dagblad
Kundwebb hd.se/kontakta-oss
Telefon 042-4899089
Sydsvenskan
Kundwebb sydsvenskan.se/kontakta-oss
Telefon 040-934100